A British parliamentary committee investigating phone hacking at a now defunct UK tabloid paper is very likely to recall News Corp executive James Murdoch in person after receiving further statements that cast doubt on his previous testimony.

When we have the further information that we are seeking, I think it is very likely that we will want to put those points to James Murdoch, the head of the committee, John Whittingdale, told reporters after receiving written evidence from two of Murdoch's former colleagues, and Murdoch himself.

Parliamentarian Tom Watson, the most dogged MP to question Murdoch, said further evidence would also be released at 1200 GMT on Tuesday that would include some devastating revalations that would raise questions for the company in general.

Allegations of widespread hacking at News Corp's British newspaper arm, and in particular reports that journalists had used investigators to hack in to the voicemails of murder victims, sparked an uproar in Britain that dominated global headlines for almost the whole of July.

It forced the company to close the 168-year-old paper, drop its most important acquisition in decades -- the $12 billion purchase of BSkyB -- and accept the resignation of two of its most senior newspaper executives.

Two of Britain's most senior police officers also quit over their failure to properly investigate the scandal and 12 people have since been arrested.


Two former News of the World colleagues had previously contradicted information that James Murdoch gave to the committee in July at a hearing into the hacking allegations at the News of the World tabloid.

Whittingdale, who said differences remained over the accounts of what had happened at the newspaper, said the committee was unlikely to recall 80-year-old Rupert Murdoch.

James and his father Rupert appeared before the committee on July 19 and were pressed to explain their understanding of phone-hacking and payments made to the police by the tabloid.

The 38-year-old News Corp deputy chief operating officer has already said he stands by his testimony.

The issue in dispute is how much James Murdoch knew about the hacking, in particular the scale of the problem, and whether he was involved in a cover up.

Murdoch said he had not been in possession of all the facts when he approved a large payout in 2008 to English soccer executive Gordon Taylor, who had his phone hacked.

Critics have argued the size of the payout, which was 10 times the record amount awarded in a privacy case at the time, was intended to buy Taylor's silence.

However Tom Crone, News International's former top legal officer, and Colin Myler, editor of the News of the World until it was shut down in July, have disputed this, saying they had previously shown Murdoch a 2005 email which suggested that the problem was more widespread.

The email, labeled 'For Neville', included the transcript of numerous voicemail messages and was sent from a reporter at the paper to the private investigator behind much of the hacking.

'Neville' is widely accepted to be the chief reporter Neville Thurlbeck, and critics have seized on this as evidence that the use of hacking to create stories was a common tool throughout the paper.

Whittingdale said the three areas of concern were the difference of opinions between Murdoch and the two men, the size of the settlement and the payment of the legal fees for the investigator at the heart of the scandal.

(Created by Kate Holton)